F.T. Legras et Cie.

Legras, Verrerie Artistique et Populaire Française

François-Théodore Legras is in 1839 geboren in de Franse Vogezen. François-Théodore moest vanaf zijn tiende jaar samen met zijn vader in de bosbouw werken om het gezin met vijf kinderen te kunnen onderhouden. Zijn vader sterft door een ongeluk tijdens zijn werk. Pas op zijn 17e kan hij 10 maanden naar school om zijn primaire kennis te ontwikkelen.

Als hij 20 jaar is begint François-Théodore als ‘gamin’ (loopjongen) bij de Verrerie de Planchotte et Clairey. Hij valt op vanwege zijn creativiteit en intelligentie en langzamerhand verwerft hij steeds betere posities. Als in 1867 de glasfabriek over wordt genomen, krijgt hij op 28-jarige leeftijd de leiding. Om nog onverklaarbare redenen verlaat hij de fabriek om in 1860 aan de slag te gaan bij Verreries et Cristalleries de Saint-Denis (Parijs). Hij wordt daar in 1866 directeur, maar geen juridisch eigenaar. Nadat de Frans-Pruisische oorlog eindigt in 1870, start hij in 1871 met een nieuwe glasfabriek gelegen naast de oude. In 1883 wordt de sociëteit ‘Legras et Cie’ opgericht met als ondertitel ‘Verreries de Saint-Denis’. Na het overlijden van François-Théodore in 1916 op 95-jarige leeftijd, gaat zijn neef Charles Legras – die vanaf 1873 in het bedrijf betrokken is – verder om vervolgens het stokje (na diens dood in 1922) weer over te dragen aan Charles zijn jongere broer Théodore Legras (1892-1936). Théodore werkt al vanaf zijn 16e bij het familiebedrijf en klimt op tot chef-de-fabrication. Ondanks dat de fabriek tijdens de oorlog kan doordraaien – dankzij de productie van glas voor de gezondheidszorg – redt deze het niet. In 1924 word de fabriek verkocht aan Souchon-Neuvesel glasfabrieken en het boek ‘Legras’ gesloten.

Afbeelding Legras-glasfabriek Parijs

Afbeelding Legras-glasfabriek Parijs

Zonder twijfel is het Charles die het productieproces verder ontwikkelde en commerciële strategieën succesvol uitwerkte. Tijdens de wereldtentoonstelling in 1878 ontvangt hij een gouden medaille en in 1889 de ‘Grand Prix’ om er maar enkelen te noemen.

Legras et Cie. was een eind 1900 een van de belangrijkste en grootste producten van fantasieglas. Het warm-emailleren, de florale motieven in reliëf aangebracht, wordt het meest gebruikt door Legras. Etsing werd ook geleidelijk meer toegepast. Aanvankelijk bleef dit beperkt tot het toepassen van patronen, maar uiteindelijk gaat deze vorm meer  domineren als gevolg van het enthousiasme van het publiek voor de gesneden caméedecors. Het glaswerk van Legras is niet altijd gesigneerd maar vanwege de stijl redelijk goed te herkennen. De signatuur kan variëren: van een letter ‘L’ in combinatie met ‘Saint-Denis’, simpelweg de naam ‘Legras’ (in verschillende varianten) of alleen maar ‘Leg’, de naam ‘Mont Joye’ in een schild geplaatst gecentreerd in het pontil, Ook de merknaam ‘Indiana’ werd toegepast maar alleen bij een bepaald type decor.  Zie voor de signaturen het boek: ‘Glasmarken Lexicon’, C. Hartman.

Aanbevolen literatuur:
– ‘François-Théodore LEGRAS, Verrerie Artistique et Populaire Française’, M-F. & J-F. Michel et D. & J. Vitrat.
– ‘ Le Verre Art & Design XIX-XXI Siècles’ , Y. Delaborde.
– ‘ Le Génie Verrier de l’ Europe’, G. Cappa.

In de collectie van L’Art Français:
vaas ‘Branches de Houx et Baies‘, gesigneerd ‘Legras
&
vaas ‘Feuilles et Fruits de Platane’, gesigneerd Legras

'vaas 'Branches de Houx et Baies'

‘vaas ‘Branches de Houx et Baies’

Signatuur Legras

Signatuur Legras

Vaas Legras 'Feuilles et Fruits de Platane'

Vaas Legras ‘Feuilles et Fruits de Platane’

Vaas Legras 'Feuilles et Fruits de Platane'

Vaas Legras ‘Feuilles et Fruits de Platane’

Translate »